MedialabUMCS. Dlaczego warto tworzyć sieciowe projekty studenckie

monitor-68156_640

W poprzednim semestrze miałem przyjemność zrealizować wspólnie ze studentami specjalizacji cyberkultura (Instytut Kulturoznawstwa UMCS) projekt MediaLab UMCS. Bezpośrednią inspiracją dla naszej inicjatywy była formuła pracy charakterystyczna dla medialabów. W Polsce nie ma instytucji odpowiadającej formule medialabu, ale rokrocznie odbywają się warsztaty medialabowe organizowane przez fundację Ortus. Oprócz tego w naszym kraju powstaje coraz więcej projektów z pogranicza nauki, sztuki i technologii takich jak: THATCamp Polska, Warsztaty Kultury 2.0, Akademi Cyfrowych Kompetencji. W swoich działaniach postanowiliśmy połączyć refleksję humanistyczną z technologiami cyfrowymi, wizualizacją mediów, wizualizacją sieci.

Praca na zajęciach polegała na współpracy zespołowej nad tematyką wybraną przez studentów. Tematem przewodnim badań była Kultura popularna w sieci i poza siecią. Do realizacji projektów wykorzystaliśmy otwarte aplikacje sieciowe, darmowe oprogramowanie i zasoby.

Zajęcia z założenia miały służyć tworzeniu otwartego miejsca upowszechniania i promocji projektów studenckich. Chciałem w ten sposób pokazać, że zaliczenie zajęć może mieć nieco inny charakter niż zadawanie referatów i prac, które później żółkną i kurzą się na półkach.

Czy było warto? Oczywiście perspektywa jest dość krótka, ale pojawiły się ciekawe efekty. Prace studenckie wykorzystujące różne eksperymentalne badania z zakresu humanistyki cyfrowej cieszyły się zainteresowaniem Internautów z całej Polski. Jednym z efektów było zaproszenie jednego ze studentów na festiwal Audiowizje w Toruniu z prezentacją zrealizowanego na zajęciach projektu.

Przed tygodniem okazało się jednak, że pracami zespołów studenckich zainteresowali się również badacze z zagranicy. Jednym z przejawów tego zainteresowania był post zamieszczony przez Lva Manovicha na stronie realizowanego przez niego projektu badawczego Software Studies. Medioznawca w skrócie zaprezentował projekt i najciekawsze realizacje, zamieszczając również tutorial mojego autorstwa opisujący metody wizualizacji mediów.

Warto udostępniać i otwierać naukę nie tylko na pozimie wielkich instytucji, uniwersytetów, bibliotek, archiwów. Zaskakujące i wartościowe efekty osiągnąć można udostępniając również prace i wprawki studenckie, które jak się okazuje również mogą budzić zainteresowanie i nieść ze sobą ożywczą, eksperymentalną energię.

,
One comment on “MedialabUMCS. Dlaczego warto tworzyć sieciowe projekty studenckie
  1. Pingback: Gdzie studiować humanistykę cyfrową w Polsce? Subiektywny przewodnik | Bomba.Blog

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *